Sabtu, 4 Januari 2020

10 PILIHAN ALTERNATIF UNTUK GAYA COTTAGE GARDEN TROPIKA

1. Plenctranthus 'Mona Lavender'
Image result for Plectranthus 'Mona Lavender
Plenctranthus 'Mona Lavender'
Cepat berkembang, mempunyai warna sensasi ungu menawan dan boleh membesar sehingga kepada 0.75m tinggi. Tumbuhan ini harus disiram secara kerap

2. Petunia Integrifolia
Related image
Petunia Integrifolia
Pokok eksotik dan genus Solanaceae mempunyai campuran bunga pelbagai warna hasil kacukan beberapa spesies. Ia sesuai warna hasil kacukan beberapa spesies. Ia sesuai ditanam dan digubah dalam window boxes atau bekas plastik panjang.

3. Portulaca 
Image result for Portulaca
Portulaca
Berasal dari famili Portulacaceae, pokok matahari sesuai ditanam di dalam pasu. Apabila berbunga, ia mengeluarkan satu lapisan kelopak bingga beberapa lapisan yang cantik.

4. Celosia Argentea var Plumosa
Image result for Celosia Argentea var Plumosa
Celosia Argentea var Plumosa
Struktur bunga tumbuh menegak berwarna merah jambu, ungu dan merah. Ia mudah berkembang namun tak tahan dek hujan dan kelembapan tinggi boleh menyebabkan bunga ini mereput.

5. Leucophyllum Frutescens
Related image
Leucophyllum Frutescens
Merupakan tumbuhan mudah dibentuk dan mudah dijaga. Tumbuhan hiasan ini popular kerana senang ditanam di kawasan dan kering. Ia memerlukan air minumum untuk hidup.

6. Cosmos Sulpherus
Image result for Cosmos Sulphureus
Cosmos Sulphureus
Tumbuhan ini senang ditanam dan dibiakkan. Kelopak bunganya tumbuh mekar mempunyai warna oren dan kuning di tengah kelopak bunganya tumbuh mekar mempunyai warna oren dan kuning di tengah kelopak serta variasi warna.

7. Lantana Camara
Image result for Lantana Camara
Lantana Camara
Terkenal dengan nama tahi ayam, renek berbunga cantik dalam gugusan padat ini mempu menghasilkan pelbagai campuran warna bunga yang menarik.

8. Angelonia Biflora
Image result for Angelonia Biflora
Angelonia Biflora
Bunga Angelonia bitflora berbentuk seakan-akan menyerupai kepala naga. Struktur bunga ini adalah lebih pendek, berbunga padat dan berwarna ungu.

9. Catharanthus Roseus
Image result for Catharanthus Roseus
Catharanthus Roseus
Dikenali dengan nama panggilan Kemunting Cina, generea ini mempunyai lima kelopak pada setiap kuntum dengan kombinasi warna bunga putih dan merah.

10. Hydrangea Macrophylla
Image result for Hydrangea Macrophylla
Hydrangea Macrophylla
Tumbuhan sedikit manja ini memerlukan penjagaan rapi dan perlu ditanam dengan teknik yang betul andai anda ingin melihat ia berbunga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AL-IMAM ABDULLAH AL-HADDAD

Buta Mata Celik Hati   Al-Allamah al-Imam al-Sayyid al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad al-Alawi al-Husaini (lebih dikenali sebagai H...