Buta
Mata Celik Hati
Al-Allamah
al-Imam al-Sayyid al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad al-Alawi al-Husaini
(lebih dikenali sebagai Habib Abdullah al-Hadad) adalah seorang ahli dakwah,
pengarang, sufi, mursyid dan imam zamannya yang selalu berjuang memberikan
bimbingan keagamaan dengan lidah dan penanya sehingga menjadi pemimpin dan
tempat rujukan bagu masyarakat muslim dalam menuntut ilmu agama.
Habib
al-Hadad dibesarkan dibawah pengawasan ketat ayahandanya Sayyid Alwi bin
Muhammad al-Hadad, lebih-lebih lagi setelah berusia empat tahun, kedua-dua
matanya buta akibat penyakit cacar. Berkat perhatian khusus dan kasih sayang
yang dicurahkan oleh ayahandanya, disamping bakat dan kecerdasan otaknya, ia
membesar menjadi pemuda yang dikagumi. Allah s.w.t telah menggantikan
penglihatan zahirnya dengan penglihatan batin, di samping kemampuan menghafal
yang sangat kuat.
Rutin
Pemuda Buta
Pada permulaa perjalanan hidup al-Imam beliau
menyusuri negerinya bertemu para solihin, menziarahi pusara para ulama dan
aulia. Pada masa beliau berada di perkampungannya, beliau sering duduk di sudut
Masjid al-Hijriah dan waktu malam beliau sering solat bergiliran di setiap
masjid Kota Tarim.
Pada masa mudanya itu, seperti diceritakan
orang yang mengenalinya, beliau lebih cenderung menjauhkan diri daripada cara
hidup remaja seusianya. Pada waktu-waktu tertentu, beliau sering menyendiri di
tempat-tempat sunyi, di lembah-lembah dan bukit-bukit sekitar Tarim untuk
bertafakur dan beribadat.
Walaubagaimanapun kebiasaanya itu tidak mengurangi
ketekunan dalam menuntut ilmu, dari masjid ke masjid dan dari sebuah kota ke
sebuah kota, mendengar dengan saksama dan menimba ilmu daripada sejumlah guru
yang masing-masing memiliki kepakaran dalam bidang mereka. Malah setiap hari,
selepas mengikuti pelajaran ia menunaikan solat sunat di masjid tidak kurang
dari 100 rakaat sehari.
Satu pemadangan biasa bagi orang yang dalam
perjalanan antara Tarim dan Seiwun, menyaksikan seorang pemuda buta berjalan
sendirian di malam-malam yang sepi, antara lain untuk berziarah ke makam
al-Imam Ahmad al-Muhajir di desa Husaisah. Selesai berziarah ia menimba air
untuk mengisi kolam-kolam di sebuah masjid berdekatan dengan makam itu. Setelah
itu, ia pulang ke Tarim dengan hati dan jiwa yang telah dipenuhi bekal rohani.
Beliau tidak lekang bersuluk untuk
mendekatkan diri kepada Allah s.w.t spertimana yang ditulisnya ‘ Perjalanan
hati menuju pelurusan dan pengamalan akhlak keimanan, serta pentahkikan
peringkat-peringkat keyakinan. Perjalanan hati itu haruslah dengan mendaki dari
satu maqam yang telah dicapai ke maqam yang lebih tinggi, terus menerus tanpa
henti sejak awal sampai akhir.Itulah perjalanan batin atas lintasan batin
pula.’
Ibadah
dan Mujahadah
Tiada siapa yang pernah menyatakan al-Imam
bersolat walau satu waktu bersendirian atau tidak bersolat pada awal waktu,
bersolat dalam situasi bergopoh-gapah atau meninggalkan qiamullail. Malah
al-Imam juga tidak berbicara ketika menunggu waktu solat dan amat marah jika
ada yang yang cuba berkata-kata pada
waktu itu. Al-Imam menegaskan : ‘Kami keluar dengan penuh menghadirkan diri dan
meninggalkan segala kerunsingan’.
Pada
waktu subuh jumaat, al-Iman menunaikan solat Fajar di masjid al-Jami’
seterusnya beriktikaf hingga solat Jumaat demi mendapatkan keutamaan hadir ke
masjid awal untuk solat Jumaat.Beliau tidur amat sedikit. Beliau melambatkan
solat witir hingga hamper fajar. Ini disebabkan beliau tidur sedikit(qailullah)
selepas solat qiamullail. Kemudian barulah beliau berwudhuk untuk solat witir
sebelum subuh.
Alhabib
juga memperbanyakkan puasa terutamanya pada hari Khamis, ayyam al-baid(hari
asyura, hari Arafah dan enam hari dalam bulan Syawal. Amalan ini dilakukan
secara konsisten sehinggalah terhentinya amalan ini apabila beliau sudah
berumur dan lemah.
Pada bulan Ramadhan, beliau menjelaskan
kepada sahabatnya: ‘ Sesungguhnya Ramadhan adalah bulan amal, kurangkanlah
sementara majlis ilmu semata-mata untuk beribadah di bulan ini’. Seterusnya
dapat dilihat orang ramai yang mengurangkan majlis ilmu kecuali selepas Asar.
Walaupun
kuat beribadah dan bersuluk, Imam al-Habib tidak menunjuk-nunjuk amalan
solehnya kepada orang lain kecuali dengan niat yang dibenarkan syarak, seperti
menjadi contoh teladan yang baik kepada yang lain.
Sumbangan
buat Ummah
Murid-murid beliau datang dari segenap
pelosok dan ramai juga dari luar negeri Hadramaut. Malah pada tahun 1080H yakni
mencapai usia 36 tahun ketika beliau berangkat menuju al-Hadramain untuk
menunaikan ibadah haji, ramai tokoh ulama di sana yang meminta ijazah
daripadanya (Yakni pengukuhan dan izin untuk mengajarkan ilmu yang telah
dikuasai oleh seseorang) sebagai pengakuan atas kedudukan al-Imam Abdullah
al-Hadad yang tinggi, walaupun pada mulanya beliau sendiri bermaksud meminta daripada
mereka.
Beliau juga seorang pensyair yang berbakat.
Ungkapan syair-syairnya sangat mempesona dan telah dibukukan dengan judul al-Dur al-Manzun li Zawi’il ak-Uqul
waal-Furhum.
Al-Imam
Abdullah al-Hadad memenuhi panggilan Tuhannya pada malam Selasa 7 Zulkaedah
1132H pada usia 88 tahun dan dimakamkan di Zanbal, tempat pemakaman keluarga
dan nenek moyangnya di pinggiran kota Tarim.
Semoga Allah melipatgandakan pahala baginya,
demikian pula atas kita semua. Amin, ya Rab al-alamin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan